Galéria

KORAI SZOBROK 1963-70

Az első szobraim meghatározó témája a női test volt. Talán a férfivé válás környékén a világ szépsége és teljessége ebben a modellben található meg a legtöményebben.
Telt idomú, összefogottan mintázott aktok, vagy drapériás ülő, fekvő nőalakok kerültek ki a kezem alól. Az anyagok közül igazán a kő érdekelt. Talán az ellenállása miatt.
Ezidőtájt fedeztem fel a sima, feszes, csiszolt formák és a szakított, vésett felületek ütköztetésében rejlő kifejezési lehetőségeket.



Fekvő. 1967. Andezit, 27x53x29 cm. Ferenczy Múzeum, Szentendre.


Zöld fej. 1967. Andezit, 27x16x17cm, Művész tulajdona.

Térdeplő. 1967. Andezit,


Nehéz Madonna. 1968. Vörösmárvány, 45x41x28cm. Ferenczy Múzeum, Szentendre


Mohos. 1968. Andezit. 39x40x37cm. Magángyűjtemény Svájc.


Semmelweis Ignác portré. 1971. Mészkő, 60x42x46cm

FIGURÁTÓL AZ ABSZTRAKTIG 1970-75


A szobraim nőalakjai és részletformái 68 és 70 között viharosan tömörödtek. Egyre jobban érdekelt a kompozíció, a formák belső dinamikája, és 70-ben megszületett az első
"nem ábrázoló" munka a Fehérmárvány. Haloványan még áttűnik a fekvő figura, de a síkok és élek már saját rendszer szerint alakulnak.
Megjelenik a torzó, ahol a felesleges folytatás már lemetsződik, és a metszősíkok tudatos formai elemmé válnak.
A kifejezési eszköztárban felbukkan az ismétlés, a tükröző, fényes felületek, és a fekvő női formák reinkarnációja, a hullámvonal.


Fekvő III. 1970, andezit, ..., művész tulajdona.


Vörösmárvány  (Ülő) 1970. 32x35x10cm. R. Barzilay gyüjtemény, Párizs


A Föld születése I. 1972. Vörösmárvány, 38x53x10cm, Ferenczy Múzeum, Szentendre.


A Föld születése II, 1972. 62x41x10cm. Szürkemárvány, Magántulajdon, Budapest.


Kapcsolt formák. 1972. Andezit, 82x 57x48cm. Tata.


Szélszelő. 1972. Krómozott bronz. 14x28x13cm. Magántulajdon, Budapest.



1909”, 1971 fehérmárvány, Budapest Tört. Múzeum tul.







l. Táncosnők,  1971, polírozott bronz, magántulajdon


Gömbvariációk, 1973, polírozott bronz, Holland Bankok Szövetsége, Hilversum


Hármas kapcsolat I. 1973. Polírozott bronz. 42x20x16cm.


Fehérmárvány I. 1975.


Fehérmárvány II. 1975.



HULLÁMVONAL, VETÍTETT NÉGYZETEK, EMLÉKEK A JÖVŐBŐL 1975-86

A hullámvonalas munkákban az elmozdulások ritmusa, dinamikája és az egymásmögöttiség térélménye érdekelt. A tektonikus mozgásokat idéző (bár a női test lankáinak, domborulatainak varázsát sem tagadó) domborművekben (Négyzetek női tájban), (Krómozott négyzet) megjelenik a vetített geometria. A tájélmények és a “monumentum” mint szabadon formált-épített jelenség, inspirálták az Emlékek a jövőből szobraimat.

















Alumínium dombormű,
1975, 140x1000cm Növényvédelmi Kutató Közp. Bp.


Vetített négyzet, 1975. Gipsz, tusrajz. 45x49cm. Művész tulajdona.


Krómozott négyzet. 1976. Krómozott bronz. 45x49cm.


Négyzetek női tájban, 1976, bronz, 47x 49 cm. Kempinszky Hotel


Négyzetrebontás II. Krómozott bronz, 46x52cm. Művész tulajdona.



Tájplasztika terv, Salgótarján. 1976. Makettfotó.


Ködkarcoló, 1977, tölgyfa, 90x420x1100cm. Nagyatádi Szoborpark.


Alumínium dombormű II. 1976, 100X1500cm, megsemmisült.


Egy szobor találkozásai. 1980. Bronz, 33x48x37 cm. Ferenczy Múzeum Szentendre.



Sorozat I-VIII.
1975, bronz 25x25x25cm 8d. Művész tulajdona







Kétszeres szűkítés
, 1978, bronz, 52x50cm, magángyűjtemény, Németország.

Emlékek a jövőből I. 1981, bronz, 26x45x38 cm. Ferenczy Múz. Szentendre.
Emlékek a jövőből II. 1981, bronz, 18x50x37 cm. Gulbenkien Múzeum, Liszabon.
Emlékek a jövőből IV. 1981 bronz, 22x45x45 cm. Magyar Nemzeti Galéria
Gyűrt kő (Hullámzó formák) 1982. Márvány, 50x80x25 cm. Művész tul.



ENTRÓPIÁK 1980-92

A hullámvanal-alapú plasztikáimból kétfelé ágazott az út a 80-as évek fordulóján. Innen indul a szabadon formálódó, organikus és a szigorúan szerkesztett, geometrikus elemeket konfrontáló műveim hosszú sora, melyeket G. G. Minder svájci-magyar fizikus Entrópiának nevezett el. Káosz és rend, anarchia és szervezettség, a két pólus közötti erőterek és irányultságok kutatása ezidő tájt lépett ki a fizika világából, és tolakodott be a filozófia területére. Az én művészi “határsértésemre” 1988-ban, az Augsburgi kiállításomon hívta fel a figyelmet a fizikus és tudománykutató G. G. Minder.
Az entrópia szoborcsládhoz kapcsolódik 3 nagymértű mű is, a Kőesés villányban, ami voltaképp tájplasztika (vagy land-art), a gazdagréti szökőkút, és a Recski Emlékmű.


Kibontott hasáb. 1980. Márvány, 62x21x14 cm. Művész tul.


Kibontott kocka. 1988. Márvány, 20x20x20 cm. Művész tul.



Fekete oszlop. 1990. Márvány, 55x18x18 cm. Művész tul.



Kibontott hasáb II. 1987. Márvány, 32x15x15 cm. Frenczy Múzeum.



Fekete kereszt. 1988. Márvány, 23x10x30 cm. Magántulajdon USA.



Hasábok között. 1992. Márvány, 30x30x60 cm. Magántulajdon Németország.



Áttörés. 1992. Márvány, 54x54x112 cm. Villány-Nagyharsányi Szoborpark.



Rózsaszín oszlop. 1992. Gránit, 90x14x13 cm. Soulé gyűjtemény, Párizs.



Kőesés (tájplasztika). 1986-88. Nagyharsányi mészkő. 1600X2200x1700 cm. Villány.



A Föld ereje (szökőkút) 1987-91. Mészkő, 92x630x630 cm. Gazdagréti lakótelep, Bp.

Recski Emlékmű. 1991. Mészkő és gránit, 280x720x90 cm. Recski volt kényszermunkatábor.



Huszadik század. 1991-2006. Festett beton. 350X50x50 cm. Ilka u. 31. Irodaház, Bp.



Málnay-Bögi síremlék, 2009. Gránit. 280x100x100 cm. Fiumei úti köztemető.



CSAVART TORZÓK, ÍVCSAVAROK, OSZLOPOK 1992-napjainkig


A hullámvonal formáció másik változási iránya a vertikális elmozdulás lett.


“ Ez a geometria irányába forduló finom váltás mintha megerősítette volna a vertikális komponálásmód keresését-kimunkálását Farkas Ádám szobrászatában, s az átfordulás, a csavarodás motívuma, a spirális forma is egyre hangsúlyosabbá vált a közelmúlt művein. Tudjuk, hogy a kifelé csavarodó spirál a születés, az elindulás, a kibontakozás, a fejlődés, míg a befelé csavarodás a halál, a lezárulás, az összehúzódás jelentésköreit hordozó motívum, s hogy az oszlop az ég és föld közötti, az Istenhez vezető út jelképe.” Wehner Tibor 1993.
A csavart torzókkal induló korszak a nagyméretű kőmunkákban teljesedett ki, és a csavart oszlopok, ívcsavarok közteret találtak Japántól Kaliforniáig és Franciaországig.







Csavart torzó.
1991. Bronz, 46x18x14 cm. Hotel Kempinszky, Budapest.


Fekvő zöld torzó. 1993. Gránit. 24X32x22 cm. M. Escher gyűjtemény, Zürich.


Ívcsavar I. 1993. Márvány, 35x82x14 cm. M. Escher gyűjtemény, Zürich.



Feléledt oszlop. 1992. Gránit. Fujimi Kogen szoborpark, Japán.



Ívcsavar IV. 1994. Márvány. 110X175x72 cm. Reneszánsz Rt. Üröm.



Az erő nyomai. 1993-96. Márvány, gránit, 210x400x400 cm. Bankcenter, Szabadság tér. Bp.



Csavart fehér torzó. 1991. Márvány, 30x30x41 cm. M. Escher gyűjtemény, Zürich.




Ikrek. 2004. Bronz. 24x22x8 cm. Magángyűjtemény, Olaszország.

















Kis ívcsavar
. 2004. Bronz. ????? Magángyűjtemény, Budapest.



Fekvő bronz torzó. 2004. 12x25x14 cm. Művész tul.




Csigaív br. 2005. Bronz, 27x36x27 cm. Művész tul.



Astra kút.



ELEMEKBŐL ÉPÍTETT, ÖSSZEÁLLÍTOTT SZOBROK 1971-napjainkig



A hetvenes évek elején, a formatömörítés során jutottam el a csomópontok (gócpontok) felmutatásának igényéig. Az egymásba kapcsolódás, mint jelenség, témává válása vezetett a részformák külön-külön elkészítéséhez, majd látható összeillesztéséhez. Ez az illesztö, formakapcsolat-szervező és felmutató metodika, azt gondolom, vezérfonala a teljes munkásságomnak, hiszen a hullámvonalak, a csavart szobrok és az entrópia plasztikák is mind-mind irányított anyag és energia kapcsolatról beszélnek a maguk nyelvén.